فهرست مطالب

تاریخ و فرهنگ - سال پنجاه و سوم شماره 2 (پیاپی 107، پاییز و زمستان 1400)

نشریه تاریخ و فرهنگ
سال پنجاه و سوم شماره 2 (پیاپی 107، پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • طاهر بابائی*، سید احمدرضا خضری صفحات 9-31

    حضور نخبگان ایرانی در قلمرو عثمانی، سبب تحولات مهمی در بخش های مختلف این حکومت و تاثیرگذاری در رویدادهای گوناگون شد. این نخبگان، از متغیرهای مهم تاثیرگذار بر تحولات نظامی پیش آمده بودند؛ آن چنان که حضور و نقش آفرینی آنان را در ابعاد مختلف اقدامات نظامی عثمانیان در عصر سلیم اول و سلیمان قانونی می توان مشاهده کرد. پژوهش حاضر، به بررسی نقش نخبگان سیاسی و نظامی ایرانی در اقدامات نظامی عثمانیان علیه صفویان و اشکال همکاری این نخبگان با عثمانیان طی نبردهای چالدران، سال 940ق، و سال 955ق، پرداخته و مشخص کرده است که نخبگان ایرانی، از عوامل اصلی وقوع نبرد میان عثمانیان و صفویان بودند و شماری از آنان، با پیوستن به عثمانیان، سبب تقویت سپاه عثمانی و تضعیف صفویان شدند. این نقش آفرینی را می توان در دستاوردهای عثمانیان از این اقدامات نظامی نیز مشاهده کرد.

    کلیدواژگان: نخبگان ایرانی، حکومت عثمانی، صفویان، تاریخ نظامی
  • قدریه تاج بخش* صفحات 33-56
    در فاصله سال های 86- 264ق، مسلمانان به سلسله حملاتی دریایی برای فتح شهر بندری سرقوسه دست یازیدند. این مقاله پس از بررسی زمینه ها و علل حملات، بدین نتیجه دست یافته است که حملات مسلمانان به سرقوسه با اهداف گسترش دین اسلام و نیز دستیابی به منابع اقتصادی سرقوسه و سلطه بر راه تجاری دریای مدیترانه صورت گرفت. پیامد حملات که پس از دو سده و اندی کوشش مستمر، به فتح سرقوسه انجامید، برای مسیحیان زیان بار بود و برای مسلمانان نیز به دلیل نداشتن سیاستی درست برای حفظ شهر، دستاوردی نداشت. چه، از یک سو، به ویرانی آثار فرهنگی- تمدنی و تخریب شهر و در نتیجه مهاجرت سکنه به سرزمین های امن تر بیزانس و کاهش جمعیت انجامید. از سوی دیگر مناقشات سران نظامی مسلمان صقلیه با والی سرقوسه- ابن ثمنه- و فزون خواهی برای دستیابی به مناطقی بیشتر در صقلیه، باعث استمداد ابن ثمنه از رجار نرماندی برای شکست رقبای سیاسی شد. سرانجام، نورمان ها به بهانه غارت و تعدی فردی مسلمان موسوم به ابن عباد به کلیساها، در 479ق سرقوسه را بازستاندند.
    کلیدواژگان: سرقوسه، امویان، اغلبیان، فاطمیان، نورمان ها
  • یعقوب تابش* صفحات 57-74
    خواجه نظام الملک خدمات عمده کشوری و لشکری خود را در عصر آلب ارسلان و ملکشاه در منصب وزارت این دو فرمانروا، به ظهور رساند. دیدگاه های او در سیرالملوک افزون بر دیوان سالاری ساحت های گوناگون حکمرانی ازجمله ساختار نظامی حکومت که از ارکان اصلی قدرت بود را در برمی گیرد. این پژوهش درصدد است با به کارگیری منابع مکتوب به گردآوری داده ها و با روش تحلیل محتوا به پردازش داده ها بپردازد و به این پرسش پاسخ دهد که خواجه نظام الملک به عنوان یک دیوان سالار چه دیدگاهی نسبت به نیروهای نظامی داشته است و الگوی حرفه ای آن ها را بر اساس کدام شایستگی ها مطرح می کند؟ به عبارت دیگر هدف این پژوهش تعیین جایگاه نظامیان و استخراج مدل شایستگی نیروهای نظامی از نظر خواجه نظام الملک است.یافته های این پژوهش نشان می دهد نیروهای نظامی به طور برجسته در سیرالملوک (اثر خواجه نظام الملک) مورد توجه قرار گرفته اند. خواجه اگرچه در مقام عمل بر عملکرد نظامیان زمانه خود انتقاداتی دارد اما از دیدگاه او شاخص هایی همچون داشتن تجربه و توان رزمی، احترام به مافوق، دست درازی نکردن به اموال مردم (بعد حرفه ای)، چند قومیتی بودن لشکریان، ظاهر و ابزار مناسب داشتن (بعد فردی) به عنوان مهم ترین شایستگی ها در ترسیم الگوی  نیروهای نظامی، در سیرالملوک به شمار می روند.
    کلیدواژگان: شایستگی های نظامیان، سیرالملوک، خواجه نظام الملک، سلجوقیان
  • فاطمه رضازاده اقدم*، سید احمدرضا خضری، رضا ادبی فیروزجائی صفحات 75-98

    دوران سلطان حسین بایقرا عصر شکوه هنر دوره تیموری است. به دنبال تضعیف قدرت سیاسی و نظامی سلطان حسین بایقرا، حمایت از هنر تقریبا از انحصار سلطان و خانواده سلطنتی خارج شده و در اختیار سران حکومتی و علمای مذهبی قرار گرفت. آنان با دریافت امتیازات مالی گوناگون از سلطان، به ویژه سیورغال های وسیع و معافیت های مالیاتی، روزبه روز بر نفوذ سیاسی و اقتصادی خود می افزودند. با روی آوردن سلطان  به تمرکزگرایی و اعمال اصلاحاتی در امتیازات مالکان زمین ها، هنر به دستاویز مهمی برای حفظ موقعیت سیاسی و مالی سران حکومتی تبدیل شد. این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، در پی پاسخ به این پرسش اساسی است که حاکمان و درباریان (حامیان هنر) این دوره چه اهدافی را در حمایت از هنر دنبال می کردند؟ یافته های مقاله نشان می دهد ترس از عزل و مصادره، مهم ترین انگیزه حامیان در حمایت از هنر به ویژه معماری محسوب می شد. آنان با وقف املاک خود برای طرح های هنری و حمایت از هنرمندان، علاوه بر کسب سود مالی فراوان، ثروت خود را از خطر مصادره مصون داشته و در جلب رضایت سلطان، گامی مهم برمی داشتند.

    کلیدواژگان: هنر دوره تیموری، سلطان حسین بایقرا، کارکرد سیاسی هنر، کارکرد اقتصادی هنر
  • اقدس گاراژیان، شهربانو دلبری*، اردشیر اسدبیگی صفحات 99-121
    تصوف و کرامیه، دو جریان تاثیرگذار در شرق ایران بودند که یکی از تاثیرات اجتماعی آنان گسترش اسلام بود. این بررسی با رویکردی تطبیقی به دلایل موفقیت صوفیان و کرامیه در گسترش اسلام می پردازد. هدف از این تحقیق که با روش توصیفی - تحلیلی صورت گرفته است، پاسخ به این پرسش است که رمز موفقیت صوفیان و کرامیه در نشر اسلام چه بود؟ نتایج نشان می د هد، نحوه رفتار و سلوک صوفیه با مردم و استفاده از شیوه های مناسب تبلیغی ازجمله زهد ورزی، کلام ساده و صریح، شعارهای تساوی طلبانه و استفاده از خانقاه، رمز موفقیت آنان در گسترش اسلام بود. رمز موفقیت کرامیه در گسترش اسلام، دیدگاه ارجاء گرایانه از ایمان، زهد ورزی، کلام ساده، استفاده از روش فصالی و بهره بردن از خانقاه برای ترویج عقاید خود بود. البته صوفیان در نشر اسلام موفق تر از کرامیان عمل کردند، زیرا آنان علاوه بر سود جستن از شاخصه ها و روش های مذکور از خدایی سخن می راندند که لطفش بر قهرش چیرگی دارد و مسلما چنین نگرشی نسبت به خداوند با اقبال بیشتری  از سوی مردم مواجه گردید.
    کلیدواژگان: صوفیه، کرامیه، گسترش اسلام، شرق ایران
  • مهدی صانعی* صفحات 123-129
    کتاب حکمت هنر اسلامی اثر زهرا رهنورد، نخست در پاییز 1378 به چاپ رسید. رهنورد از چهره های هنری و سیاسی ایران است که این کتاب را به عنوان یکی از منابع درسی حکمت و هنر اسلامی و با هدف بازشناسی نظام شهودی هنر اسلامی تالیف کرده است. گستره موضوعی اثر به پنج فصل تقسیم می شود: 1. کلیات؛ 2. روش های حکمت هنر اسلامی؛ 3. هنر و ادبیات انقلاب اسلامی؛ 4. جهان هزاره ها و هنر انسان نخست؛ 5. هنر، عشق و زیبایی در عرفان اسلامی. مولف فصل پنجم را در چاپ پنجم کتاب به فصول پیشین افزوده است.
    کلیدواژگان: کتاب حکمت هنر اسلامی، زهرا رهنورد
|
  • Taher Babaʾi *, Sayyid Ahmadreza Khezri Pages 9-31

    The residence of Iranian elites in the Ottoman empire resulted in major changes in different parts of government and influenced various events. These elites were some of the most influential variables in the military changes that occurred at the time. Their presence and influence can be explored through the different aspects of military actions taken during Salīm the First and Sulaymān Qānūnī’s age. The present study analyses the role of Iranian political and military elites in the Ottaman’s attacks on the Ṣafavīds. We also explore the different forms of co-operation between elites and Ottomans through the battles of Chāldurān in A.H. 940/A.D. 1533 and A.H. 955/A.D. 1548. The study recognizes Iranian elites as major factors giving rise to the battles between the Ottomans and the Ṣafavīds. In addition, it is concluded that some of the Iranian elites joined the Ottoman army and thus strengthened their army and weakened the Ṣafavīds’. The Iranian refugees’ role is also visible through the achievements of the Ottomans.

    Keywords: Iranian Elites, Ottoman Government, Ṣafavīds, Military History
  • Ghadriye Tajbakhsh * Pages 33-56
    Between the years A.H. 264-86/A.D. 877-899, Muslims launched a series of attacks to conquer the harbor town of Syracuse. The present study explores the background and reasons behind these attacks. It is concluded that Muslim attacks on Syracuse were carried out with the purpose of spreading Islam and getting access to the financial resources of Syracuse to dominate the Mediterranean Sea trade route. After about two centuries the attacks lead to the conquest of Syracuse. However, it was to the dismay of Christians and did not benefit the Muslims either, because they did not adopt the right strategies to protect the town. On one hand, it led to the destruction of cultural-civilizational monuments and thus escalated emigration to safer lands of Byzantium and caused a drop in the town’s population. On the other hand, Sicily’s Muslim military officials were in conflict with the governor of Syracuse (ʾIbn Samanih) and the Sycarusan’s greediness in conquering more parts of Sicily pushed ʾIbn Samanih into seeking help from Rujār Normandy to defeat his political rivals. The Normans eventually recaptured Syracuse in A.H. 479-AD. 1086, claiming that a Muslim by the name of ʾIbn ʿAbbād had committed rubbery and had abused Christian churches.
    Keywords: Syracuse, the Umayyads, The Aghlabids, The Fāṭimīd, The Normans
  • Yaʿqub Tabesh * Pages 57-74
    Khwājih Niẓām-ul-Mulk did most of his country and military service during the time of Alp-Arsalān and Malikshāh, and as a minister under their rule. In Sayr-ul-mulūk he expresses his ideas regarding bureaucracy and different levels of governance, including the military structure of the state, which is one of the main pillars of power. The present study collects data using written sources, and examines the data using content analysis. We attempt to answer the following questions: “As a bureaucrat, what views did Niẓām-ul-Mulk hold towards the military?” and “Which merits does he mention when it comes to the professional status of military?” In other words, the purpose of the present study is to define the status of the military, and to extract a model of military merits based on Khwājih Niẓām-ul-Mulk’s viewpoints.It is suggested that the military are given major focus in Sayr-ul-mulūk. Although Niẓām-ul-Mulk criticizes the military’s activities during his own time, he enumerates several merits in Sayr-ul-mulūk as important factors in forming the military’s status. These include military experience and strength, respecting the superiors, not intruding on people’s property (professional aspect), the multi-ethnic nature of the military, and the neatness of military men’s looks and tools (personal aspect).
    Keywords: The Military’s Mertis, Sayr-ul-mulūk, Khwājih Niẓām-ul-Mulk, Seljuks
  • Fatemeh Rezazade Aghdam *, Sayyid Ahmadreza Khezri, Reza Adabi Firuzjani Pages 75-98

    Sulṭān Ḥusayn Bāyqarā’s era is the golden age of Arts in Tīmūrīd period. Following the decrease of his political and military power, patronage of the arts was almost completely taken away from the Sulṭān and the Royal Family’s monopoly. It was then put into the hands of government officials and religious ʿUlamāʾ. Their political and economic influence increased daily as they received various financial privileges from the Sulṭān, especially vast Suyūrghāls (lands) and tax exemptions. With the Sulṭān taking up centralism and reforming the privileges of land owners, the arts turned into a crucial pretext for maintaining the political and financial status of government officials. The present study applies the descriptive-analytical method to answer this fundamental question: “What purposes did the rulers and courtiers (art patrons) of this era serve in their patronage of the arts?” The study illustrates that fear of removal from office and impressment served as the main motive behind the patronage of arts, and especially patronage of architecture. By endowing their property for running artistic projects and by patronizing artists, they gained huge financial benefits, kept their wealth from being seized, and took a leap towards pleasing the Sulṭān.

    Keywords: Arts Throughout the Tīmūrīd Period, Sulṭān Ḥusayn Bāyqarā, Political Functions of the Arts, Economical Functions of the Arts
  • Aqdas Garazhian, Shahrbanoo Delbari *, Ardeshir Asadbaygi Pages 99-121
    Taṣavvuf and Karramiyya were both influential forces in Eastern Iran. An instance of their social influence was the spread of Islam in this area. The present paper uses the comparative approach to explore the reasons behind Ṣūfīs’ and Karramiyya’s success in spreading Islam. The study applies the descriptive-analytical method in an attempt to answer this question: What was the main cause of Ṣūfīs’ and Karramiyya’s success in spreading Islam? The paper reveals that this success can be attributed to the Ṣūfīs’ manners and ways of communicating with people, in addition to the fact that they adopted the right commercial methods. These commercial methods include asceticism, simple and clear language, slogans aiming for equality, and making use of the Khānqāh. The Karramiyya’s success in spreading Islam can be attributed to their ʾIrjāʾī beliefs, asceticism, simple language, applying the Fiṣalī Method, and making use of the Khānqāh in order to spread their beliefs. The Ṣūfīs achieved more success in spreading Islam, compared to Karramiyya. That is because alongside employing the aforementioned methods and ideas, they talked about a God whose kindness overrode his anger. Such a view would surely appeal more to the people.
    Keywords: Sufism, Karramiyya, the spread of Islam, Eastern Iran
  • Mahdi Sanei * Pages 123-129